Kopřivy a já: Jak je zpracovat a co si s nimi počít v kuchyni

Z předchozího článku v této minisérii už víte, že jsem se vrhla na jarní restart s kopřivami. Jaké jsou výsledky? Po dvou týdnech každodenního popíjení čaje se cítím báječně! Zatím sice musím aktivně myslet na dostatečný spánek, pitný režim a zdravou stravu, nicméně příval energie je jednoznačný! A ze mě je teď velká fanynka kopřiv. Pojďte si přečíst, jak s nimi pracuji a jaké další dobroty jsem už vyzkoušela.




Klasický plevel, který děti nesnáší, protože je při venkovních hrátkách bolestivě požahá, je skvělým zdrojem energie a pomocníkem detoxikace.
Obsahuje totiž spoustu cenných látek. V kopřivách je hodně vitamínu C a B2, z minerálů třeba draslík a železo. Právě nedostatek posledního prvku může stát za nevysvětlitelnou únavou. Těhotné a kojící ženy nebo hodně zaměstnaní lidé by si měli hladinu železa hlídat. 
U mě bylo jeho doplnění jistě jedním z hlavních stavebních kamenů posilovacího úspěchu!


Jak na ně


Rozhodnutí dopřát si kopřivový detox vám může usnadnit fakt, že dostat se k čerstvé bylince není vůbec těžké a je to zadarmo. Rostou opravdu všude. Kopřivy ke konzumaci si ale raději nasbírejte v lese nebo na zahradě než u frekventované silnice ... 

Naopak odradit vás může ta nemilá vlastnost kopřiv, totiž že pálí. Stejně jako mě - dlouho jsem se čerstvým kopřivám vyhýbala prostě proto, že jsem si nebyla jistá, jak s k nim přistupovat, abych neměla ruce v jednom ohni.


Přitom je to úplně snadné. Pokud zrovna netoužíte po protirevmatické kůře (ano, ono to požahání od kopřiv je doopravdy zdravé, jak tvrdili naši dědové), nasaďte si zahradnické rukavice a popadněte ostrý nůž nebo nůžky.
Stonky odřezávejte nebo stříhejte. Protože, i když jsou kopřivy odolné a v podstatě nezničitelné, můžeme se i k nim chovat ohleduplně a ponechat kořeny v zemi (tedy, pokud je zrovna nechceme vymýtit ze zahrady). A navíc to půjde snadněji, protože kopřivy drží v půdě opravdu pevně.
Listy potom doma krátce spařte vařící vodou a ejhle, po pálení není ani stopy.




Potom je už jen můžete například nasekat a použít do jídla, připravit si čaj nebo si je usušit na později. I když největší sílu mají samozřejmě čerstvé.


Jak dostat kopřivovou sílu do těla

Úplně nejjednodušší je už zmíněný čaj, při jehož přípravě listy jenom spaříte vodou.

Velmi snadné je také použití nadrobno nasekaných mladých lístků do polévky nebo brambor místo petrželky. Ideálně vhoďte lístky na hotové brambory, které ještě necháte chvíli přikryté, aby lístky v páře zavadly a změkly. Stonky i velké listy dejte pro tento případ stranou, třeba zrovna na ten čaj. V bramborách či polévce by byly moc tvrdé. Pokud chcete něco víc extra, osmahněte kopřivy na cibulce a teprve potom smíchejte s bramborami.

Moc nám chutnala taky zelená jarní posilující polévka: cibuli a česnek jsem zpěnila na tuku (u nás to bylo konkrétně přepuštěné máslo), nechala jsem rozvonět sůl a pepř, přihodila zelené fazolky, na menší kousky nasekaný medvědí česnek, nasekané kopřivy, hrášek, jeden oloupaný a nakrájený brambor. Po chvíli restování jsem vše zalila vodou (nebo použijte vývar) a vařila jsem cca 15 minut - aby byl brambor měkký. Nakonec jsem přidala dle chuti bazalkové pesto a ještě 5 minut provařila. Pak už zbývalo jen to rozmixovat, vložit uvařené těstoviny (my měli hvězdičky) a ozdobit kopečkem zakysané smetany nebo několika kapkami kyšky.



Klasikou je úprava a la špenát nebo použití do velikonoční nádivky.

Já teď v kopřivovém nadšení přidávám listy do všeho, co mě jen napadne, takže obohatily také paellu, kde jsem jimi opět nahradila petrželku. Podobně jsem dělala i bulgur s pohankou a mořskými plody, kde byly kopřivy jednou ze tří základních složek. Chcete-li recepty na tyto dvě dobroty, sledujte blog nebo Facebook Stejné vlny, protože si je nechám zase na později.



P. S. Kopřivy samozřejmě nemusíte používat jenom v kuchyni. Známý je jejich vliv na krásné lesklé vlasy - musím vyzkoušet v praxi.

P. P. S. A jak s nimi zacházet doma před spařením? Vzala jsem si na ně obyčejnou kuchyňskou pinzetu!



Tak co, přinesl vám článek něco nového? Pak jej můžete sdílet dál :-)
Jestli chcete, mrkněte i na další články na blogu.
Ostravské mámy se můžou i přijít podívat mezi nás - v podnělí dopoledne cvičíme v porubském Kids Pointu.
A jestli chcete vědět víc o našich aktivitách, sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cvičení při diastáze břišního svalu

Diastáza břišního svalu - co to je a jak ji poznat

Znáte kičrí? Je to zdravý, vynikající a hlavně skoro bezpracný oběd. Zkuste ho taky