Znáte kičrí? Je to zdravý, vynikající a hlavně skoro bezpracný oběd. Zkuste ho taky

Pokud jako já máte rádi luštěniny, určitě oceníte každý tip na jejich přípravu. Mě naposledy nadchlo kičrí. Ájurvédské jídlo má hodně možností přípravy, výborně chutná a co je pro mě důležité, připravuje se skoro samo!



Miluju čočku, různé fazole, cizrnu... Jen hrách ve své sušené podobě mi v tomto seskupení pokulhává. S chutí ho dám do hrstkové polévky, ale taková hrachová kaše si mě zatím nějak nezískala. Proto, když jsem v knize Zrno je grunt (která je mimochodem skvělou studnicí inspirace na obilninová jídla) objevila kičrí s hrachem a kamutem/špaldou, neodolala jsem a hned ho vyzkoušela.
A výsledek? Jídlo je to skvělé a rozhodně jsem ho nedělala naposledy. Děti málem vylizovaly talíře a pochválil ho dokonce i vždy rezervovaný manžel. Má perfektní, lehce orientální chuť (koneckonců pochází z Indie a je bohatě kořeněné) a jeho příprava je ultra jednoduchá, vše se prakticky uvaří samo v jednom hrnci. Což jako vytížená matka dvou dětí maximálně oceňuji.

Hlavní ingredience v tomto jídle jsou dvě: luštěnina a obilnina. V mém receptu se setkávají špaldová zrna a žlutý hrách.



Princezna na hrášku?


Není moc známějších luštěnin, než hrách. Jako každá potravina z této kategorie nabízí řadu výživových benefitů. 
Obsahuje hodně bílkovin, složených sacharidů a vlákniny. Nechybí ani významné minerální prvky, jako železo, měď, vápník, hořčík či zinek. Z hrachu můžeme získat také vitamíny A, E, K, kyselinu listovou nebo biotin a najdeme v něm i zdraví prospěšné tuky omega-3 a 6 nenasycené mastné kyseliny.



Hrách celkově podporuje imunitu a kvalitu trávení, aktivuje metabolismus, hodí se tedy, pokud potřebujete zrychlit spalování. Pravidelná konzumace hrachu zajistí svěží pleť, zdravé a lesklé vlasy a pevné nehty. Zpevní vám také nervy a kosti. Podporuje srdeční činnost a snižuje špatný cholesterol. 
Zkrátka, s hrachem rozhodně neprohloupíte.
Kromě toho je také levný, seženete ho snad i v tom nejzapadlejším obchůdku a dlouho vydrží. Co víc si přát. 
Snad...lepší chuť? Zatímco zelený hrášek od dětství miluju a cukrové lusky taky nejsou k zahození (a to nemluvím o luxusní hráškové polévce od mojí mámy), tak sušený hrách mě zatím až tak neoslovuje. O to raději jsem, že se mi podařilo objevit tuto super úpravu.


Kičrí s hrachem, špaldou a bílou ředkví

Vynikající vegetariánský pokrm si můžete snadno udělat i ve veganské úpravě, přitom je plný pro tělo potřebných látek. Často se dělá z rýže a mungo fazolí, ale lze použít i jakoukoliv jinou kombinaci obilniny a luštěniny. Naše první kičrí bylo ze špaldy a hrachu.
Recept z knížky, který mě inspiroval, je s hrachem a kamutem, já jsem místo něj použila špaldu a měla jsem úplný zbytek sušené cizrny, tak jsem ji tam hodila taky. A přidala jsem salátek z bílé ředkve. 



Na kičrí potřebujeme:
 
200 g žlutého hrachu 
150 g špaldy
hrst sušené cizrny
asi 5-6 cm zázvoru - oloupaného a nasekaného na drobno
2 čajové lžičky římského kmínu
2 lžičky kurkumy
1 lžičku mletého koriandru
1/2 lžičky skořice
můžeme přidat na špičku nože chilli (já jsem nedávala)
lžíce tuku (rostlinný olej, ghí)
sůl
zelený koriandr
bílou ředkev
salátovou okurku
ocet a olej na dochucení salátu

Hrách, cizrnu a špaldu jsem nechala přes noc namáčet (cizrnu a hrách v jedné míse a špaldu v druhé). Sbírala jsem pěnu a vodu párkrát vyměnila. Před vařením jsem vše slila, dobře propláchla a nechala okapat.
V hlubokém hrnci jsem na lžíci rozehřátého ghí několik minut pražila - za stálého míchání - směs všeho koření kromě soli.
Nakonec jsem vsypala hrách, cizrnu a špaldu, osolila, důkladně promíchala, po chvíli restování zalila asi 1,5 litrem vody a přiklopila poklicí. Když voda dospěla k varu, stáhla jsem plamen a nechala dusit necelé 2 hodiny. A šla si hrát s dětmi.



Po asi hodině a třičtvrtě jsem poklici odklopila a nechala ještě jemně probublávat, aby se odpařily poslední zbytky tekutiny, které se nevsákly do zrn. 
Mezitím jsem si oloupala a nahrubo nastrouhala bílou ředkev a neoloupanou okurku. Zeleninu jsem jen opravdu malinko zakápla olivovým olejem a troškou octa balsamico.
A pak už se servírovalo. Kičrí jsem ozdobila lístky zeleného koriandru, který chuť ještě dokonale doplnil, a obložila ředkvičkovým salátem. 



Varianty: Zeleninu můžete vmíchat rovnou do směsi, hodí se třeba květák nebo brokolice. Kičrí se dá doplnit a zjemnit také trochou smetany. A můžete si ho dát jako hlavní jídlo (jako my) nebo jako přílohu třeba k rybě.

Jídlo má výhodu i v tom, že se dá dobře ohřát třeba další den. Když jsem ho ohřívala já, neměla jsem už čerstvý koriandr, tak jsem chuť odrazila pár kapkami citrónové šťávy a taky to šlo (a jak jsme měli na jídlo poprvé takovou chuť, tak jsem zapomněla na focení a talíř zachytila až při druhém servírování, proto na fotkách koriandr schází). 




I když třeba bezmasým jídlům moc neholdujete, určitě kičrí aspoň jednou zkuste, podle naší rodiny je to lahůdka :-) A jestli vám zachutná, pošlete odkaz na článek i svým známým.
Další recepty najdete na blogu pod štítkem O jídle.
Abyste nemuseli číhat na nové články, přidejte se na Facebookovou stránku Stejné vlny. A pro další inspiraci sledujte i náš Instagram :-)


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cvičení při diastáze břišního svalu

Diastáza břišního svalu - co to je a jak ji poznat