Kopřivy a já: Jak jsem vyhlásila boj jarní únavě

Jaro je tady! Teploty stoupají, sluníčko se probouzí, zeleň vystrkuje růžky. Všecko se obnovuje, rodí, znovu začíná. A my jsme po zimě pěkně vyčerpaní. Stalo se to i mně. A teď se snažím o jarní nastartování. Přitom jsem vsadila na kopřivy. Chcete vědět, co dělám a jak se mi to daří? Čtěte dál.





Zatímco naši předkové v zimě neměli jinou možnost, než zpomalit, my jedeme pořád stejně. Tělo je pak na konci zimy unavené a bez energie. Něco podobného letos potkalo i mě.


Jak jsem se vyčerpala


Kolem Vánoc, tedy v době předpokládaného ztišení, jsem si naordinovala režim, ve kterém výrazně chyběl spánek. No a světe div se, ono se ukázalo, že pět hodin spánku denně mi dlouhodobě opravdu nestačí.
  • Vánoce jsem prožila jako ve snu a zbytek zimy jsem byla vyčerpaná, bez chuti a síly. V té době utichl i tento blog. 
  • Paradoxně jsem se nemohla dospat, častěji jsem se v noci budila
  • Své každodenní povinnosti jsem zvládala jen s vypětím veškeré vůle.
  • Taky jsem přibrala a měla pořád chuť na sladké.
  • Před menstruací jsem zadržovala vodu a byla jsem podrážděná - což normálně neznám. Chyběl i obvyklý nával kreativity a akceschopnosti v kreativní fázi. 
Věděla jsem že takhle to dál nejde. A rozhodla se z tohoto vlaku vystoupit.



Jak jsem se začala stavět na nohy


Nejsem příznivcem nějakých drastických kůr a hlavně jsem neměla energii nic velkého chystat. Takže jsem na to šla opravdu pozvolna.


  • V prvé řadě jsem vypustila veškeré večerní aktivity. Chodila jsem spát s dětmi v osm a nekoukala večer ani na televizi, ani do počítače nebo do mobilu. Teď už zase večer funguju, ale snažím se mít alespoň 7 hodin spánku, 8 je ještě lepších.
  • To, že jsem se rozhodla večer nevystrkovat nos z ložnice, mělo ještě jedno velké plus: odpadlo večerní mlsání a vidím, že kalhoty mi už zase o něco líp padnou!
  • Celkově se snažím jíst zdravě a bohatě na různorodé živiny, ale v tom období krize jsem poněkud polevila, takže jsem se zase začala víc soustředit na svůj jídelníček: jako první krok zrušením čokoládiček a koláčků ke svačinkám a jejich nahrazením ovocem, zeleninou, oříšky...
  • Také piju ráno nalačno půl litru vlažné vody s citrónem. Tu si poránu dávám už roky, ale citrónu vždy jen pár kapek. Teď jsem si naložila pořádnou dávku a vymačkám tam vždy rovnou půlku.
  • Aktivně myslím na pitný režim - piju vodu a bylinkové čaje, naopak kávu jsem zredukovala zase jen na jednu denně. V době největší krize jsem si každý den dala taky jednu šumivku multivitamínu a jednu multiminerálu (z dm, nic extra, ale stačí to).
  • A začala jsem zase cvičit i sama pro sebe, mimo lekce a přípravy na ně!

Tak se mi podařilo se trochu vzpamatovat, ale pořád to nějak nebylo 100%.
Ale naštěstí jsou tady jarní energetické bomby, které nás skutečně nastartují. Jednou z nich je právě kopřiva. Už delší dobu jsem kolem ní kroužila, ale letos jsem se k ní zcela náhodou dostala a rozhodla se obnovit svoje síly s touto bylinou.
Kopřivy přinesl manžel jedné soboty z trhu a já jsem, jako obvykle, nejdřív brblala, co si s nimi mám počít. Pak jsem ale uznala, že ve velikonoční nádivce jsou dobré, a že tedy s nimi zkusím něco uvařit.
Samozřejmě jsem věděla o jejich vlivu na zdraví, a tak, když jsem je nespotřebovala do jídla všecky, došlo i na "otřepaný" čaj. A od jednoho šálku k jarní kůře už nebylo daleko.


Moje kopřivová kůra


Kopřivový čaj vařím z dvou čajových lžiček nasekaných čerstvých kopřivových lístků (ve stejném množství lze použít i sušené, nicméně když jsou k dispozici čerstvé s veškerou silou jara, byl by hřích je nevyužít).
Lístky vložím do sítka a zaliju 250 ml vroucí vody.
Přikryté nechám 10 minut stát.
A pak po doušcích popíjím.

Moje kůra sestává ze dvou šálků denně po dobu dvou týdnů



A jak to dopadlo? Zatím jsem v polovině, ale cítím se o velký skok lépe. Už zase neusínám za chůze a baví mě vymýšlet i jiné věci, než jen ty nezbytně nutné. Výsledek vidím od druhého dne čajování, s tím, že jsme kopřivy měli předtím několikrát v jídle. Takže třikrát sláva kopřivám!

Proč mají tak skvělé účinky, jakým způsobem se dají použít do jídla a jak jsem kopřivami doplnila španělskou paellu, to už dám do pokračování tohoto článku. Brzy tady na blogu!




Máte zkušenosti s podobným stavem? Co pomohlo vám? Podělte se v komentářích :-)
Inspiroval vás článek? Pošlete ho dál :-)
Chcete číst i další? Projděte si starší příspěvky na blogu a sledujte nás na Facebooku :-) 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cvičení při diastáze břišního svalu

Diastáza břišního svalu - co to je a jak ji poznat

Znáte kičrí? Je to zdravý, vynikající a hlavně skoro bezpracný oběd. Zkuste ho taky