Chvála tvarohu, aneb zatočte se zánětem prsu

Vždycky jsem měla ráda tvaroh a dobroty z něj. Teď si své místo v mém srdci ještě pojistil, když mi pomohl vyhrát nad mastitidou. To se mi takhle po celkem třech a půl letech kojení postupně dvou dětí "poštěstilo" odškrtnout si poslední políčko na seznamu nejrůznějších kojících komplikací a pořídit si zánět mléčné žlázy. 





Nenechte se zmást 
Živnou půdou zánětu bývá obvykle zatvrdlé mléko. Ale pozor, to nemusí být pravidlem, právě jako u mě! Proto mi chvíli trvalo, než jsem přišla na to, co mi je, a začala se léčit. Jako první mě z ničeho nic začalo bolet prso. Bylo ale měkké, nikde žádná zatvrdlina ani červená skvrna. Až postupně začalo bolet kojení a cítila jsem se celkově nanic, k večeru jsem se už po bytě potácela s horečkou 39 stupňů. A teprve potom se dostavily i další příznaky zánětu - červená místa v oblasti, kde prso bolelo, a ráno konečně i bouličky zadrženého mléka. Snažila jsem se i přes obrovskou bolest co nejvíce kojit, aby šlo mléko ven. A pustila se do boje. 

Jak na to

Nakonec jsem to s pomocí přírodních prostředků zvládla a z vlastní zkušenosti mohu doporučit následující postup:
  • Zatočte s horečkou. Pokud můžete, zalezte si do postele s dostatkem tekutin a vyspěte se. Horečka je projevem toho, že tělo bojuje s infekcí, je tedy dobré ji aspoň po nějakou dobu nesrážet, ale nechat tělo, ať si s vetřelci poradí vlastními silami. Pokud, jako já, odpočívat nemůžete (neměla jsem hlídání), zapojte do akce lék proti horečce. Ať už s obsahem ibuprofenu, který má současně protizánětlivé účinky (Brufen), nebo paracetamolu (Paralen).
  • Ledujte. Chlaďte prs ledem v utěrce či látkovém kapesníku, gelovými polštářky (zakoupíte běžně v lékárně, speciálně na prsa je vyrábí Medela) nebo čímkoliv z mrazáku (já třeba používala mrazící destičku do chladící tašky)...
  • Použijte aloe. Když mě schvátila zimnice a ledování tedy nebylo snesitelné, mazala jsem se gelem z aloe vera. Já mám z LR s 90% obsahem aloe, ale dají se koupit i v běžné prodejní síti. TIP - do gelu přimíchejte kapku levandulového éterického oleje, který působí proti bakteriím i proti bolesti.
  • Obložte se tvarohem. Tvaroh se ukázal jako největší pomocník. A to jsem se zpočátku jeho použití vyhýbala, protože jsem nevěděla, jak na to. Nakonec jsem koupila obyčejný tvaroh ve staniolu, uplácala z něj placičku zhruba velikosti bolestivého místa, a tu položila rovnou na kůži. Přikryla látkou (použila jsem ikeácké ubrousky pro děti), zajistila podprsenkou lambádou a nechala působit - minimum je 30 minut, ale pokud je to možné, nechte i déle. Obklady jsem aplikovala opakovaně, vždy s přestávkou, aby se kůže vyvětrala. Na noc jsem si tvaroh vložila do tenké bavlněné žínky, aby se mi při nočním kojení nerozsypal všude po posteli. I takto svou práci odvedl. Podobně může prý posloužit obklad z petržele či kostivalu, ale to jsem nezkoušela.
  • Nakapte si echinaceu. V akutní fázi jsem si kapala 4x denně 40 kapek do trošky vody, druhý den 3x denně 30 kapek a po zbytek týdne 2x denně 20 kapek. Tato bylina nastartuje obranyschopnost organismu a pomůže proti celkové slabosti.
  • Pijte. Aspoň 3 litry tekutiny, ideálně vody, minerálky nebo čaje, ale pozor, raději vynechejte kojící čaj a další prostředky zvyšující laktaci, zvlášť pokud současně bojujete s retencí.
  • Kojte. Co nejvíce, i když to bolí jako čert. Mléko může mít slanou příchuť, jak se do něj uvolňují obranné látky, ale na to si dítě brzy zvykne. I ten můj beran, který z postiženého prsu zpočátku nechtěl, si potom dal říct a kojil se jako jindy. Složením mléko pro dítě nijak závadné není. Nevadí prý ani malé množství krve. Pozor jen, pokud by se spolu s mlékem začal uvolňovat i hnis, ale to se stává až v pokročilejších fázích.
  • Rozežeňte retenci. Pokud se vám v prsu zadržuje mléko, musíte ho dostat ven. Ideální je už zmíněné kojení, dále pomůžou masáže prsu (nahřejte ho ve sprše nebo teplou látkou a jemně masírujte krouživě, ve směru od bradavky) a pokud dítě kojení odmítá, tak bude nutné odstříkávání či odsávání mléka.
  • Dopřejte si klid. Nezbytný je také klidový režim, nestresovat se a nepřepínat.
  • Navštivte lékaře. Jestliže se navzdory veškeré snaze váš stav po několika dnech nezlepší, když se dokonce zhoršuje či zánět zasáhne obě prsa, všeho nechte a běžte k lékaři. Tady už bude odborné vyšetření a nasazení antibiotik zřejmě nutné.

Článek je popisem jednoho osobního boje s nemocí, rozhodně to není žádné lékařské doporučení. Pokud se vám však tato nemilá věc přihodí, je dobré vědět, co dělat, a začít s léčbou co nejdříve, ještě než se zánět pořádně rozjede. Já jsem rady a tipy sháněla roztříštěné po různých článcích a diskusích, proto jsem je sepsala, aby byly pěkně pohromadě, kdyby je někdo další potřeboval.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cvičení při diastáze břišního svalu

Diastáza břišního svalu - co to je a jak ji poznat

Znáte kičrí? Je to zdravý, vynikající a hlavně skoro bezpracný oběd. Zkuste ho taky